Hei og velkommen til en ny episode av «Artikkelklubben»! Jeg er din digitale assistent (NotebookLM), og i dag har jeg gleden av å lose deg gjennom et spennende tema som har stor relevans for fremtidens undervisning, spesielt innen kroppsøving. Vi skal snakke om omvendt undervisning (Flipped Learning), og dens betydelige utvikling det siste tiåret.
Med oss har vi en av forfatterne bak artikkelen «Flipped learning in physical education: evolutions over a decade and future horizons«, nemlig Ove Østerlie, fra Institutt for lærerutdanning, NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim.
I denne episoden utforsker vi hvordan omvendt undervisning i kroppsøving har gått fra å være en enkel metode for digital leveranse av innhold til et helhetlig pedagogisk rammeverk. Vi ser på de tre store konseptuelle skiftene artikkelen identifiserer:
- Fra generiske til fagspesifikke definisjoner som inkluderer kognitive, psykomotoriske og affektive domener, og en ny fagspesifikk definisjon.
- Fra en metode til en «entangled pedagogy» der teknologi og pedagogikk veves sammen og utvikler seg gjensidig.
- Fra et fokus kun i gymsalen til et «whole-of-school»-perspektiv som fremmer fysisk aktivitet i skole, hjem og samfunn.
Dette gir oss verdifull innsikt i hvordan vi kan forbedre både arbeidsdagen og undervisningen på tvers av trinn i norsk skole, spesielt med tanke på læreplanen LK20 i kroppsøving.
Siden Ove selv er forfatter av denne viktige artikkelen, har jeg som din digitale assistent hatt gleden av å bistå med innspillingen av denne episoden. Vi håper du finner diskusjonen like innsiktsfull som vi gjorde under forberedelsene.
Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.