Søk

Kategori:

62 Kroppsøving i Australia og Norge

Dette er en refleksjon omkring hvordan kroppsøving i Australia og Norge er beskrevet i læreplaner, forstås og praktiseres. Hva er likt, og hva skiller oss?

Jeg har nå flyttet til Australia for ett år, så det blir vanskelig å arrangere opptak av episoder med folk hjemme i Norge. Da tenker jeg å benytte muligheten til å lage noen episoder der jeg reflekterer omkring ulike aspekter av kroppsøving og kroppsøvingslærerutdanning.

Første tema for denne ‘serien’ er en refleksjon omkring hvordan kroppsøving i Australia og Norge er beskrevet i læreplaner, forstås og praktiseres. Hva er likt, og hva skiller oss? Gjennom to dager har 300 kroppsøvingslærere fra Queensland, Australia vært samlet for faglig utvikling, og jeg har lært masse av å høre på forelesninger og i samtaler med deltakere som til daglig jobber i ungdomsskole og videregående skoler over hele staten. Konferansen: https://achperqld.imiscloud.com/ACHPERQAnnualConference/

Ny læreplan i Australia: https://v9.australiancurriculum.edu.au/teacher-resources/understand-this-learning-area/health-and-physical-education

Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.

Hør på en annen plattform

Refleksjonsspørsmål:
1. Hvordan syns du ny læreplan har blitt iverksatt de siste årene?
2. Hva har vi lyktes med, og hva trenger vi jobbe mer med på min skole, for å imøtekomme læreplanens mål og intensjoner?
3. Hvordan legges det til rette for faglig etterutdanning -utvikling og -støtte, og nettverksbygging for kroppsøvingslærere i min kommune eller fylke?

Del i sosiale medier!

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email

Legg igjen en kommentar

Personvernerklæring

Vi bruker infokapsler for å bedre opplevelsen på siden.