Kategori:

Alternative opplegg for ungdomsskolen og VGS

Siden alle skoler nå ikke kan tilby undervisning i kroppsøving ved skolen må vi sammen finne løsninger slik at elevene kan fortsette å jobbe med faget.

Siden alle skoler nå ikke kan tilby undervisning i kroppsøving ved skolen må vi sammen finne løsninger slik at elevene kan fortsette å jobbe med faget. Det kommer fram mange gode opplegg i sosiale media, og her vil jeg prøve samle noen. Innlegget blir oppdatert etterhvert som nye ideer kommer.

Jacob Gyring har laget en serie med “dagens fysiske utfordring”.

Kristine Vik Ekornrud har delt dette opplegget: Utfordre elevene til å lage seg et utviklingsmål. Feks løpe ein runde på ei viss tid, treffe tverrliggeren et x antall ganger, stå i 90 grader i x antall minutt osv. Så lager dei ein aktivitesbingo 3×3,med økter som jobber mot målet. På vg1 skal øktene være 20-30 min og elevene skal gjennomføre 3 pr veke.

Kjell Evensen har samlet de opplegg har har brukt i kroppsøving for 8. og 9. trinn nå i denne perioden. Anbefaler også å se på bloggen hans om vurdering.

Jacob Gyring har satt sammen et 5-ukers nettprogram i flere emner. Den indiske dansen bhangra, naturferdsel og Yoga. Dette er knyttet opp mot undervisningsvideoer på youtube for elevene. Undervisningsopplegget er laget for ungdomsskolen, men kan lett tilpasses til vgs. Det er lagt opp til prosessorientert undervisning alene eller i grupper der elevene leverer ukentlig oppdatering slik at både de og lærer har mulighet til å følge med på progresjon. Det er også mulighet for å bruke en av ukene (anbefaler uke 1) som enkelttimer.

UsynligO er en virituell orienterings-app der man går ut etter postene, men postene fins bare på kartet på telefonen, og telefonen vibrerer når du ankommer posten i den løypen du har valgt. Last ned appen her: https://usynligo.no/. Mer info på appens Facebookside.

Egentrening 4
Fredrik Skalstad har laget dette opplegget for egentrening på 10.trinn. Se her. Det er også en video som følger med opplegget som elevene må se. Den ser du under her. Siden jeg har jobbet mye med omvendt undervisning i kroppsøving så er det gledelig å se at flere lærer tar denne tilnærmingen. Dette kan man også gjøre når Covid-19-perioden er over. Om noen vil lære mer om denne måten å jobbe på så kommer det en egen side om dette på denne nettsiden. Dere kan også følge min doktorgradsdisputas der jeg skal snakke om dette. Den kan følges på nett. Se mer info her.

Kristine Neset har laget et fint hefte med ideer til aktiviteter elevene kan gjøre hjemme. Les det her.

Ønsker du noen å snakke med i ditt fagfelt angående vurdering til standpunkt nå i vår? Senter for livslang læring (SELL) ved Høgskolen i Innlandet har laget en nettbasert modul du kan registrere deg i for å bli med i delingsdugnaden rettet mot standpunkstvurdering 2020.

FlipGrid er et verktøy jeg har brukt endel med stort hell. Her har utviklerne av det verktøyet skrevet en bloggpost omkring bruken av FlipGrid i kroppsøving. Les det her. Snart kommer et egen blogginnlegg her på krø.no omkring bruken av dette digitale verktøyet i kroppsøving.

Christine Henriette Ibsen har delt dette fine opplegget på Facebook.
Tips til KROPPSØVING. «Selfietest» brukte vi i forrige uke. La inn poster på kartutsnitt fra nærområdet rundt skolen med forskjellige poeng. Denne og neste uke dokumenterer elevene Treningsdagbok i appen Padlet.
Bruk gjerne “kart i skolen” som verktøy for å lage din egen versjon av opplegget.

Søker man på emneknaggen #HPEatHome på Twitter kommer det fram veldig mye nyttige tips på hvordan lærere løser utfordringen med å undervise kroppsøving på distanse

Min aktivitet
Innspill fra Jan Morten Rønne.
Vi har gjennomført dette opplegget hos oss på VGS i noen år med gode tilbakemeldinger fra elevene. Det gir et fint og nyansert vurderingsgrunnlag som tar utgangspunkt i en aktivitet som elevene selv får bestemme. Håper det kan brukes av andre.

Last ned dokumentene her (VG1) og her (VG2)

Egentrening 3
Innspill fra Lene Haga Skarnes.

Kompetansemål vg1:
• Praktisere treningsmetoder og øvelser innenfor utholdenhet, styrke og bevegelsesevne for å utvikle egen kropp og ivareta egen helse.
Kompetansemål vg2:
• Planlegge, gjennomføre og vurdere trening for å utvikle egen kropp og ivareta egen helse.

Læringsmål: Forstå hvordan fysisk aktivitet kan fremme din egen og andres helse.

Oppgave: Lag en challenge/utfordring til deg selv, venner og familie.
1. Utfordringen skal inneholde 5 øvelser og hvor mange repetisjoner/stykker/min.
2. Utfordringen skal gjennomføres fra mandag 16.3 til søndag 20.3, du velger hvor mye du trener hver dag for å nå målet.
3. Du skal utfordre minst 5 som du kjenner/familie/venner/klassekamerater/lærere (;-)). Send på sms, facebook og andre måter uten å møte noen.
4. Lage en tabell som dokumenterer hva og hvor mye du gjennomførte av utfordringen, den skal leveres inn.

Eksempel på en utfordring: (du lager en egen utfordring som passer deg!)
50 stk. knebøy
10 min. planken
30 stk. Armhevninger/pushups
30 stk. Situps/crunch
20 stk. burpees

Spørsmål som kan besvares
• 1. Hvor mange utfordret du? Hvor mange ble med deg på utfordringen?
• 2. Klarte du å gjennomføre det antallet du hadde satt? Var det for mange eller for få repetisjoner?
• 3. Hvordan tenker du at dette er bra for din egen og andres helse?

Vurdering: (Høy måloppnåelse)
• – Eleven gjennomfører alt som er beskrevet i oppgaven.
• – Leverer inn et bilde eller annet av en tabell på utfordringen din.
• – Bruke refleksjon (tanker om temaet) i og utfyllende svar.

FlipGrid er et fantastisk verktøy for å kommunisere med elev og heim og samtidig gi de muligheten til å respondere på oppgaven du gir de. Sjekk ut deres post på “remote learning” og sett i gang. Jeg har selv brukt dette verktøyet i flere temaer i kroppsøving med stort hell.

Chad Killian formidler i filmen under noen tanker omkring kvalitet i nettbasert undervisning i kroppsøving.

Livegym skole
I en begrenset periode holder de denne betalingsløsningen åpen. Se her for å finne treningsopplegg tilpasset ditt trinn.

Skileik
Er det snø i nærheten av der elevene bor så sende de ut for å øve på skiteknikker eller for å leike seg på ski. Inspirasjon kan de de finne på denne nettsiden som skileik og langrennsteknikk (Innspill fra Sara Elle). Elevene kan også filme det de gjør og redigere dette til en film som sendes til læreren.

Shape America har gitt ut en guideline på hvordan kroppsøving kan undervises på distanse. Den gir mange gode råd og ideer til både oppsett, gjennomføring, innhold og evaluering. Les her.

Egentrening 2
Under vises et undervisningopplegg for egentrening på 8.trinn. (Innspill fra Jessica S. Jonassen)

Selfie-tur
Elevene får fra lærer i oppgave å gå ut en tur i naturen hvor de skal passere gitte punkt eller komme fram til et punkt. Her må avstand og vanskelighetsgrad tilpasses alderstrinn. Ved målet for turen, og ev underveis, skal eleven ta bilder. Turen kan kombineres med et refleksjons-skriv omkring et tema f.eks sporløs ferdsel i naturen, sanking, “finne roen”/ livskvalitet, fysisk helse etc. Turen kan også logges med GPS.

Egentrening 1
Elevene planlegger, gjennomfører og evaluerer en periode med egentrening basert på mål i læreplanen og innenfor de rammer som læreren setter. Gi elevene tilgang til videoressurser på nett som kan gi de nødvendig kompetanse til å reflektere over perioden. På Campus Inkrement ligger gratis ressurser for tema utholdenhet, styrke og koordinasjon.

Orientering
Tegn et kart over huset ditt og eventuelt hage hvis du har det. Ta med detaljer som trær og pass på å få riktige størrelsesforhold. Ta bilde og send tegningen til læreren. (Innspill fra Julie Strømstad Stårvik)

Styrketrening til musikk
Finn en treningssang. Velg fem øvelser du kan gjøre i takt med musikken. Du kan fokusere på en kroppsdel eller hele kroppen. Send til læreren hvilken sang, øvelser, og hvordan du syns det gikk. (Innspill fra Julie Strømstad Stårvik)

Dans
Gjennomfør 5 danser på Just Dance. Skriv ned poengsummene og lever til lærere. (Innspill fra Julie Strømstad Stårvik)

Yoga
Finn en yoga-video på Youtube og gjennomfør den. 20-60 minutter. Send inn link her til videoen du valgte. (Innspill fra Julie Strømstad Stårvik)

Del i sosiale medier!

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Personvernerklæring

Vi bruker infokapsler for å bedre opplevelsen på siden.