Siden alle skoler nå ikke kan tilby undervisning i kroppsøving ved skolen må vi sammen finne løsninger slik at elevene kan fortsette å jobbe med faget. Det kommer fram mange gode opplegg i sosiale media, og her vil jeg prøve samle noen. Innlegget blir oppdatert etterhvert som nye ideer kommer.
Andreas Hauge Larsen har delt et opplegg på Facebook der elevene (5.trinn) skal lage seg en løype ved hjelp av Google Earth for så å prøve ut denne og gjøre noen refleksjoner.
Kristine Neset har laget et fint hefte med ideer til aktiviteter elevene kan gjøre hjemme. Les det her.
Min tidligere elev Carl August Tronrud har lagt ut på nettsiden sin «Læringsbanken» dette forslaget på aktivitet man kan gjøre hjemme. Klatre rundt et bord!
FlipGrid er et verktøy jeg har brukt endel med stort hell. Her har utviklerne av det verktøyet skrevet en bloggpost omkring bruken av FlipGrid i kroppsøving. Les det her. Snart kommer et egen blogginnlegg her på krø.no omkring bruken av dette digitale verktøyet i kroppsøving.
Søker man på emneknaggen #HPEatHome på Twitter kommer det fram veldig mye nyttige tips på hvordan lærere løser utfordringen med å undervise kroppsøving på distanse.
Margaret Knutson Aase har delt et flott opplegg for sin 3.klasse her.
Hei alle! 💕 Jeg er idrettspedagog og kontaktlærer for en 3. Klasse (barneskole) i Oslo, og skal planlegge 1 t fysisk aktivitet elevene kan gjennomføre hjemme de kommende ukene. Om dere går tomme for ideer eller trenger litt inspirasjon, kommer jeg hver dag 10:00 til å legge ut videoer på instagrammen min ( @maggaaase ) av «dagens aktivitet/utfordring» , og opprette hæsjtæggen #karan3ne . Dere er hjertelig velkomne til å kopiere alle øvelser og bruke selv, og om du hiver deg på utfordringen og blir med på dagens aktivitet, er det kjempegøy om du deler det med meg og/eller hæsjtægger! Lykke til med hjemmeundervisningen folkens! We got this! 💪
Hege Danielsen har delt et flott opplegg her der elevene skal gjøre øvelser knyttet til hvilke bokstaver de har i navnet sitt. Spillelisten på YouTube som du kan bruke ligger her.
Aktiv og glad har åpnet opp siden sin i en begrenset periode. Aktiv og Glad er et nettbasert verktøy som bidrar til økt fysisk aktivitet, en sterkere psykisk helse, og en sunnere hverdag for skolebarn og foresatte.
FlipGrid er et fantastisk verktøy for å kommunisere med elev og heim og samtidig gi de muligheten til å respondere på oppgaven du gir de. Sjekk ut deres post på «remote learning» og sett i gang. Jeg har selv brukt dette verktøyet i flere temaer i kroppsøving med stort hell.
Chad Killian formidler i filmen under noen tanker omkring kvalitet i nettbasert undervisning i kroppsøving.
Livegym skole
I en begrenset periode holder de denne betalingsløsningen åpen. Se her for å finne treningsopplegg tilpasset ditt trinn.
Skileik
Er det snø i nærheten av der elevene bor så sende de ut for å øve på skiteknikker eller for å leike seg på ski. Inspirasjon kan de de finne på denne nettsiden som skileik og langrennsteknikk (Innspill fra Sara Elle). Elevene kan også filme det de gjør og redigere dette til en film som sendes til læreren.
Shape America har gitt ut en guideline på hvordan kroppsøving kan undervises på distanse. Den gir mange gode råd og ideer til både oppsett, gjennomføring, innhold og evaluering. Les her.
Selfie-tur
Elevene får fra lærer i oppgave å gå ut en tur i naturen hvor de skal passere gitte punkt eller komme fram til et punkt. Her må avstand og vanskelighetsgrad tilpasses alderstrinn. Ved målet for turen, og ev underveis, skal eleven ta bilder. Turen kan kombineres med et refleksjons-skriv omkring et tema f.eks sporløs ferdsel i naturen, sanking, «finne roen»/ livskvalitet, fysisk helse etc. Turen kan også spores med GPS.
Orientering
Tegn rommet, huset eller eiendommen din i målestokk eller tegn området rundt der du bor og prøv bruke karttegn. Elevene kan også jobbe med orienteringsforbundet sitt nettkurs som du finner her.
Puls
Eleven kan få instruksjon i hvordan finne og telle puls ved f.eks. å se denne filmen. De skal så først måle pulsen når de er helt i ro, så skal de løpe opp og ned ei trapp, hoppe tau, eller løpe rundt i ca 2 min før de teller på nytt. Be elevene så forklare noe om hvordan de opplever dette og hva de tror som skjer i kroppen.