I denne episoden snakker jeg med Carl-Emil Marstrander Askildsen (OsloMet) om øving i LK20: hva øving er som fenomen og prosess, hvorfor en øvingsmodell kan være nyttig, og hvilke erfaringer lærere har gjort seg med å bruke modellen i praksis. Samtalen belyser også hvordan øving kan bidra til barn og unges læring, og hvilken rolle læreren og vurderingen spiller i dette arbeidet. Les også gjerne Carl-Emils kronikk i Utdanningsnytt: Kroppsøving: om å ta fagets navn på alvor.
Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.
Refleksjonsspørsmål:
1. Hvordan kan vi forstå og legge til rette for «øving» som en bevisst og målrettet læringsprosess i kroppsøvingsfaget – og ikke bare som fysisk trening?
2. Hvilken rolle spiller læreren i å støtte elevers forståelse av hva de skal øve på – og hvordan vurderingspraksisen kan støtte denne prosessen?
3. Hvordan kan en øvingsmodell bidra til at elevene utvikler kompetanse i bevegelsesaktiviteter ut fra egne forutsetninger – og hvordan kan dette synliggjøres i vurdering?