I denne episoden snakker jeg med Kjersti Mordal Moen (Universitetet i Innlandet), en av forfatterne av den ferske artikkelen «Bevegelse som kompetanse i kroppsøving». Vi diskuterer hvordan kompetanse i kroppsøving forstås og hvilke faktorer som former denne forståelsen. Moen deler sine innsikter fra intervjuer med nøkkelaktører i feltet og reflekterer over betydningen av å inkludere både kulturelle og sosiale dimensjoner i faget. Bli med oss når vi utforsker hvordan bevegelse kan bli en nøkkel til å utvikle kompetente og reflekterte elever i kroppsøving!
Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.
Refleksjonsspørsmål:
1. Hvordan kan jeg i min undervisning bedre fremme en forståelse av bevegelse som en helhetlig kompetanse, som inkluderer både fysiske ferdigheter og sosiale/kulturelle aspekter?
2. På hvilke måter kan jeg tilpasse mine undervisningsmetoder for å sikre at alle elever får muligheten til å erfare varierte bevegelsespraksiser, og hvordan kan jeg støtte deres individuelle utvikling?
3. Hvordan kan jeg integrere diskusjoner om bevegelse som kulturarv i undervisningen for å berike elevenes opplevelse og forståelse av kroppen i bevegelse, og dens betydning i samfunnet?