I denne episoden diskuterer vi elevers refleksjon i kroppsøvingspraksis med førsteammanuensis Lars Bjørke (Universitetet i Innlandet). Med utgangspunkt i hans nylige artikkel, «Reflecting on student reflections in physical education practice» publisert i Physical Education and Sport Pedagogy, utforsker vi en teoretisk tilnærming til hvordan refleksjon kan forstås og analyseres i kroppsøvingsfaget. Hva innebærer refleksjon i en pedagogisk kontekst, og hvilke perspektiver kan hjelpe oss med å forstå dette komplekse fenomenet? Bli med på en samtale som utfordrer og utvider vår forståelse av refleksjon i kroppsøvingsundervisningen.
Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.
Refleksjonsspørsmål:
1. Hva tenker du om refleksjonens rolle i kroppsøvingsfaget?
2. Kan refleksjon være noe mer enn bare å tenke tilbake på noe man har gjort?
3. Hvordan kan jeg som lærer lære elvene å reflektere?