I denne episoden snakker jeg med Karl Petter Fon (Universitetet i Sørøst-Norge), som sammen med en kollega har skrevet artikkelen «Sport Education som pedagogisk rammeverk for kroppsøvingsundervisning i en norsk kontekst«. I denne artikkelen utforsker de hvordan elever og lærerstudenter ved en norsk ungdomsskole opplever og erfarer å benytte seg av modellen Sport Education som pedagogisk rammeverk for undervisning i kroppsøving.
Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.
Refleksjonsspørsmål:
1. Pedagogiske modeller, i denne artikkelen representert ved Sport Education, bidrar til å utfordre noen etablerte tanker om undervisning i kroppsøving – hvordan ser du for deg at modellen kan utfordre dine tanker om undervisning og læring i kroppsøving?
2. Hvordan kan faste lag, ganske god tid og tildeling av ulike roller i Sport Education bidra til utvikling av elevenes tekniske, taktiske og sosiale ferdigheter?
3. Funnene i artikkelen indikerer at Sport Education kan bidra til å fremme en mer variert og elevsentrert kroppsøvingspraksis. Hvilke utfordringer og muligheter ser du for å implementere denne modellen i din egen undervisning?