Søk

Kategori:

68: Artikkelklubben 17 – Rektorers oppfatning av kroppsøving.

Denne studien undersøker hvordan norske rektorer oppfatter kroppsøvingsfaget.

I denne episoden snakker jeg med Kjersti Mordal Moen (Universitetet i Innlandet), som sammen med kolleger har skrevet artikkelen «‘The fourth most important school subject’ – Norwegian school principals’ perceptions of physical education» som undersøker hvordan norske rektorer oppfatter kroppsøvingsfaget. Gjennom intervjuer med fem rektorer fra Øst-Norge identifiseres tre hovedtemaer: Kroppsøving anses som et svært viktig fag, det gir andre pedagogiske muligheter og har en ekstrinsisk verdi, og det forstås primært som friluftsliv, svømming og sosiale aspekter, men ikke som sport. Rektorenes oppfatninger er sterkt preget av dominerende diskurser om aktivisering, kondisjon og fysisk helse. Forfatterne etterlyser videre studier om rektorers verdier og samtaler knyttet til kroppsøving, særlig med fokus på læring og andre helseaspekter.


Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.

Hør på en annen plattform

Refleksjonsspørsmål:
1. Har du noen gang gått i dialog med en rektor om kroppsøvingsfaget/undervisning? Hvilke muligheter eller barriere ser du med en slik dialog?
2. Hvordan tenker du rektor ved din skole kan bidra til å rette fokus på å utvikle kroppsøvingsfaget ved din skole?
3. Hvorfor tror du rektorer, slik vi finner i denne studien, anser at faget handler om å utvikle elevens fysiske helse?

Del i sosiale medier!

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email

Legg igjen en kommentar

Personvernerklæring

Vi bruker infokapsler for å bedre opplevelsen på siden.