Søk

Kategori:

66: Artikkelklubben 15 – Embodied Bildung

Embodied Bildung utforsker hvordan kroppslig erfaring former forståelsen av frigjøring og autonomi i utdanning. Gjennom en fenomenologisk tilnærming undersøker artikkelen hvordan læring ikke bare er en kognitiv prosess, men også dypt forankret i kroppslige og sanselige opplevelser. Dette perspektivet utfordrer tradisjonelle pedagogiske modeller og peker mot en mer helhetlig forståelse av danning

I denne episoden så snakker jeg med Espen Dyngeland (Høgskulen på Vestlandet) som sammen med kollega Gunn Engelsrud har publisert artikkelen «Embodied Bildung: a phenomenological inquiry into an embodied understanding of emancipation and autonomy in education». Embodied Bildung utforsker hvordan kroppslig erfaring former forståelsen av frigjøring og autonomi i utdanning. Gjennom en fenomenologisk tilnærming undersøker artikkelen hvordan læring ikke bare er en kognitiv prosess, men også dypt forankret i kroppslige og sanselige opplevelser. Dette perspektivet utfordrer tradisjonelle pedagogiske modeller og peker mot en mer helhetlig forståelse av danning


Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.

Hør på en annen plattform

Refleksjonsspørsmål:
1. Hvordan arbeider dere med kroppslig læring/danning?
2. (På hvilken måte) Endrer de perspektivene på kropp diskutert i denne episoden dette arbeidet?
3. Hvordan «lager man plass» til at elevene skal reflektere, forstå, anerkjenne osv., i kroppsøving? Hva aktiviteter og hvilke grep og undervisningsteknikker?

    Del i sosiale medier!

    Facebook
    WhatsApp
    Twitter
    LinkedIn
    Pinterest
    Email

    Legg igjen en kommentar

    Personvernerklæring

    Vi bruker infokapsler for å bedre opplevelsen på siden.