I dag har jeg den ærlige fornøyelsen å snakke med Yudu Zeng (Høgskulen på Vestlandet), en av forfatterne til artikkelen «Pupils’ reflections on experiences and feelings in meditation in nature: an intercultural ecopedagogical praxis in outdoor education». Vi vil utforske temaer som interkulturell visdom, økofilosofi og hvordan meditasjon i naturen kan bidra til inkluderende og bærekraftig utvikling. Ta deg tid til å lytte til denne fascinerende samtalen!
Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.
Refleksjonsspørsmål:
1. Reflekter over egne friluftslivsaktiviteter og didaktiske praksiser i og med naturen. Hvordan kommer menneske-natur relasjoner, fremstilling av naturen, og forståelse av kroppen til uttrykk i disse aktivitetene og praksiser?
2. Reflekter over egne opplevelser og/eller oppfatning av meditative praksiser.
3. (Hvordan) kan meditasjon i natur / meditative praksiser tilpasses og brukes i undervisning med elever i ulike trinn og kontekster?
4. Reflekter over muligheter til å koble meditative praksiser til andre fag, ikke bare kroppsøving og friluftsliv.