Søk

Kategori:

57: Artikkelklubben 13 – Kroppsøving og transkjønnede elever

Runa Næss Korshavn har sammen med kolleger publisert artikkelen «Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes». Gjennom samtaler med 8 informanter får vi innsikt i hvordan det er å være transkjønnet i faget kroppsøving. Blant annet sier fortellingene at eksponeringen i faget, det å være synlig, har betydning for deres opplevelse av og deltakelse i undervisningen.

Universitetslektor i kroppsøving, Runa Næss Korshavn (NTNU) har sammen med kolleger publisert artikkelen «Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes». Gjennom samtaler med 8 informanter får vi innsikt i hvordan det er å være transkjønnet i faget kroppsøving. Blant annet sier fortellingene at eksponeringen i faget, det å være synlig, har betydning for deres opplevelse av og deltakelse i undervisningen.

Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.

Hør på en annen plattform

Refleksjonsspørsmål:
1. Hvordan tar jeg vare på alle mine elever i kroppsøving?
2. Hvilke tilpasninger gjør jeg ovenfor ulike elever?
3. På hvilken måte tar jeg opp tematikken kjønn og legning i min undervisning?

      Del i sosiale medier!

      Facebook
      WhatsApp
      Twitter
      LinkedIn
      Pinterest
      Email

      Legg igjen en kommentar

      Personvernerklæring

      Vi bruker infokapsler for å bedre opplevelsen på siden.