EU satser 15 millioner kroner for å løfte kroppsøvingsfaget ut av bakevja det har stått fast i altfor lenge, opp til en moderne standard både i og utenfor Europa. NIH skal lede prosjektet.
Prosjektet involverer partnere i sju land, og EU-pengene ble nylig delt ut. Det er første gang EU bruker penger på å etablere «Erasmus+ lærerakademier», og det NIH-drevne prosjektet er altså ett av disse. Erasmus+ er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett; i årene 2021-2027 har de et budsjett på nesten 300 milliarder kroner. Målet med dette enkeltprosjektet, “PhysEd-Academy”, er å utvikle et europeisk lærerakademi som i sin tur skal forbedre kroppsøvingsfaget både i barne-, ungdoms- og videregående skoler over hele Europa.
Et viktig mål langt fremme – via et forbedret kroppsøvingsfag og økt bevegelsesglede – er å bedre folkehelsa, fordi folk over hele Europa generelt blir stadig mindre fysisk aktive.
Tre år, sju land
– Klart dette er moro, vi er veldig stolte over dette, også fordi vårt prosjekt er det eneste norsk-ledede i hele denne store utdelingen, sier Mats Melvold Hordvik. Han er førsteamanuensis på kroppsøvings-lærerutdanningen og prosjektkoordinator for PhysEd-Academy. I alt kom det inn 56 søknader fra hele Europa, bare 11 fikk tilslag.
– Vi skal identifisere, utvikle og teste et sett ‘signatur-pedagogikker’ som kan anvendes på tvers av lærerutdanninger både i Europa og verden ellers. Akkurat hvordan det vil arte seg, er naturlig nok for tidlig å si, men det vil innebærer både innovative undervisningsmetoder og nytt innhold i kroppsøvingsfaget.
Arbeidet starter derimot straks: Allerede fra mai og tre år fremover skal NIH jobbe frem den nye pedagogikken sammen med utdanningsinstitusjoner for kroppsøvingslærere i Irland, Tyrkia, Sverige, Spania, Luxemburg og Slovenia. I tillegg er et utvalg skoler og to store kroppsøvingsorganisasjoner med på prosjektet.
Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.
Refleksjonsspørsmål:
1. Hva er kroppsøving i dag, og hvilken retning bør faget ta?
2. Hvordan kan hver enkelt lærer og skole bidra i utviklingen av faget?
3. Hva bør ikke endres på?