Søk

Kategori:

43: “PhysEd-Academy” vil revolusjonere kroppsøvingsfaget!

EU satser 15 millioner kroner for å løfte kroppsøvingsfaget ut av bakevja det har stått fast i altfor lenge, opp til en moderne standard både i og utenfor Europa. NIH skal lede prosjektet.

EU satser 15 millioner kroner for å løfte  kroppsøvingsfaget ut av bakevja det har stått fast i altfor lenge, opp  til en moderne standard både i og utenfor Europa. NIH skal lede  prosjektet. 

Prosjektet involverer partnere i sju land, og EU-pengene ble nylig delt  ut. Det er første gang EU bruker penger på å etablere «Erasmus+  lærerakademier», og det NIH-drevne prosjektet er altså ett av disse. Erasmus+ er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett; i  årene 2021-2027 har de et budsjett på nesten 300 milliarder kroner. Målet med dette enkeltprosjektet, “PhysEd-Academy”, er å utvikle et  europeisk lærerakademi som i sin tur skal forbedre kroppsøvingsfaget  både i barne-, ungdoms- og videregående skoler over hele Europa.

Et viktig mål langt fremme – via et forbedret kroppsøvingsfag og økt  bevegelsesglede – er å bedre folkehelsa, fordi folk over hele Europa  generelt blir stadig mindre fysisk aktive.

Tre år, sju land

– Klart dette er moro, vi er veldig stolte over dette, også fordi  vårt prosjekt er det eneste norsk-ledede i hele denne store utdelingen,  sier Mats Melvold Hordvik. Han er førsteamanuensis på  kroppsøvings-lærerutdanningen og prosjektkoordinator for PhysEd-Academy.  I alt kom det inn 56 søknader fra hele Europa, bare 11 fikk tilslag.

– Vi skal identifisere, utvikle og teste et sett  ‘signatur-pedagogikker’ som kan anvendes på tvers av lærerutdanninger  både i Europa og verden ellers. Akkurat hvordan det vil arte seg, er  naturlig nok for tidlig å si, men det vil innebærer både innovative  undervisningsmetoder og nytt innhold i kroppsøvingsfaget.

Arbeidet starter derimot straks: Allerede fra mai og tre år fremover  skal NIH jobbe frem den nye pedagogikken sammen med  utdanningsinstitusjoner for kroppsøvingslærere i Irland, Tyrkia,  Sverige, Spania, Luxemburg og Slovenia. I tillegg er et utvalg skoler og  to store kroppsøvingsorganisasjoner med på prosjektet.

Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.

Hør på en annen plattform

Refleksjonsspørsmål:
1. Hva er kroppsøving i dag, og hvilken retning bør faget ta?
2. Hvordan kan hver enkelt lærer og skole bidra i utviklingen av faget?
3. Hva bør ikke endres på?

Del i sosiale medier!

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email

Legg igjen en kommentar

Personvernerklæring

Vi bruker infokapsler for å bedre opplevelsen på siden.