Kategori:

38: Karakter i kroppsøving, eller ikke?

Vurdering og karakterer er et tema som ofte blir diskutert i forbindelse med skole og i kroppsøving. Det er også en del av jobben som mange lærer forbinder med ubehag og problemer. Hvorfor skal man ha vurdering med karakter i faget? Hva kan være fordelene og ulempene med å ikke bruke karakterer i faget?

Vurdering og karakterer er et tema som ofte blir diskutert i forbindelse med skole og i kroppsøving. Det er også en del av jobben som mange lærer forbinder med ubehag og problemer. Hvorfor skal man ha vurdering med karakter i faget? Hva kan være fordelene og ulempene med å ikke bruke karakterer i faget? I dag har jeg snakket med Henning Fjørtoft som har jobbet mye med tematikken gjennom blant annet prosjektet “Going gradeless“. Om prosjektet sier prosjektleder Henning at:

Karakterer har tradisjonelt vært en sentral del av skolesystemer over hele verden. Imidlertid har både forskere og lærere tenkt nytt om vurderingens plass i opplæringen, noe som har ført til at lærere selv i større grad velger å redusere bruken av karakterer. Hensikten kan være å fremme læring, gi bedre tilbakemeldinger eller å øke elevenes motivasjon. Vi vet likevel lite om hva som skjer når lærere slutter å gi karakterer. Å fjerne karakterer kan ha flere positive virkninger, men kan også ha uønskede eller uforutsette konsekvenser for både elever og lærere. Hvordan praktiseres dette i skolen, og hvordan oppleves det av elever og lærere? Disse spørsmålene skal prosjektet Going gradeless besvare.

Ønsker du lese mer omkring det vi snakker om i denne episoden vil jeg anbefale å lese boken som nevnes her, men også andre titler som Henning har skrevet om vurdering. Se et utvalg her.

Jeg oppfordrer til å høre episoden først så tar dere en diskusjon i kollegiet. Kom gjerne med en kommentarer til episoden.

Hør på en annen plattform

Refleksjonsspørsmål:
1. Hva tenker jeg omkring bruk av karakterer som del av vurderingen i kroppsøving?
2. Hvordan påvirker bruk av karakterer elevenes læring og motivasjon i faget?
3. Hvordan kan man jobbe med vurdering uten å bruke karakterer?

Del i sosiale medier!

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Personvernerklæring

Vi bruker infokapsler for å bedre opplevelsen på siden.