Kategori:

26: Artikkelklubben 8: Forskning for fremtiden?

Knut Løndal (OsloMet), sammen med kolleger, publiserte i 2021 artikkelen Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019. Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene er innrettet mot anvendelse i kroppsøving i grunnopplæringen. Analyse av 116 publikasjoner avdekket fire grupper av forskningstema: læring i faget, undervisning i faget, forskning om faget og andre forskningstema med relevans for kroppsøving.

Knut Løndal (OsloMet), sammen med kolleger, publiserte i 2021 artikkelen Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019. Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene er innrettet mot anvendelse i kroppsøving i grunnopplæringen. Analyse av 116 publikasjoner avdekket fire grupper av forskningstema: læring i faget, undervisning i faget, forskning om faget og andre forskningstema med relevans for kroppsøving.

Les artikkelen først og hør episoden etterpå. Så oppfordrer jeg til diskusjon i kollegiet og gjerne skriv inn kommentarer under her.

Hør på en annen plattform

Refleksjonsspørsmål:
1. Hvordan forholder meg jeg til forskning i mitt daglige virke?
2. Hva burde det vært forsket mer på?
3. Hvordan kan forskning bli mer tilgjengelig for lærere ute i skolen?

Del i sosiale medier!

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Personvernerklæring

Vi bruker infokapsler for å bedre opplevelsen på siden.