Øyvind Førland Standal (OsloMet) sammen med Kjersti Mordal Moen (Høgskolen i Innlandet) publiserte i 2017 artikkelen Praksis i kroppsøvingslærar-og idrettsutdanningar: 3 utfordringar for framtidig fagutvikling. På bakgrunn av deres funn og en kunnskapsoppsummering av partnerskapmodeller i lærerutdanningen diskuteres tre utfordringer for praksis i kroppsøvings- og idrettsvitskaplige utdanninger. Disse utfordringene er (i) å sette studentens læring i sentrum, (ii) hensiktsmessige medium for refleksjon og (iii) teori-praksisdistinksjoner i utdanningene.
Les artikkelen først og hør episoden etterpå. Så oppfordrer jeg til diskusjon i kollegiet og gjerne sleng inn kommentarer under her.
Refleksjonsspørsmål:
1. Hvordan reflekterer jeg over egen praksis som praksislærer?
2. Hvordan påvirker jeg unge/nye ansatte i vår seksjon?
3. Hva tenker jeg omkring teori og praksis i kroppsøving, både i min profesjonsutvikling og som faktorer i elevenes kunnskaper?