Kategori:

10: Artikkelklubben 4. Helse og kroppsøving.

I denne episoden snakker vi om helse og hvilken plass helse har i kroppsøving. Skal faget kun bidra til å unngå dårlig helse eller kan helse være utgangspunkt for læring?

Mikael Quennerstedt publiserte i 2019 en artikkel som het “Healthying physical education – on the possibility of learning health“. Her tar Mikael et oppgjør med hvordan helse brukes som legitimering for faget i kraft av å unngå dårlig helse, og dreier fokus over på å se helse som et utgangspunkt for læring i faget.

Les artikkelen først og hør episoden etterpå. Så oppfordrer jeg til diskusjon i kollegiet og gjerne sleng inn kommentarer under her.

Hør på en annen plattform

Refleksjonsspørsmål:
1. Hvordan kommer helse til syne i kroppsøving på min skole?
2. Hvordan kan vi dreie søkelys på å unngå dårlig helse (patogenese) til å fokusere på helse for læring og utvikling for alle (salutogense)?
3. Er helse det viktigste argument for å legitimere kroppsøving i skolen? Hvorfor/hvorfor ikke?

Del i sosiale medier!

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Personvernerklæring

Vi bruker infokapsler for å bedre opplevelsen på siden.