I dag har jeg snakket med Hege Danielsen som er kroppsøvingslærer i Osloskolen. Hun er aktiv på sosiale media og samfunnsdebatten og skriver også kloke ord om kroppsøving på siden “En kroppsøvingslærers hverdag“. Hør samtalen med henne, følg henne og delta i debatten du også!
Refleksjonsspørsmål:
1. Hvordan møter vi elever med negativ eller urealistisk innstilling til faget?
2. Hvordan skaper vi gode profesjonsfelleskap?
3. Hvordan kan vi dreie fokus bort fra aktivitet til læring og kompetanse?
4 Responses
Vi har ikke nok assistante/hjelpelærer som kan hjelpe oss med utfordrende elever.
Vi har en økning av elever med angs, allergi,agressivitet,etc..
Kroppsøving er et fantastisk fag med utrolig mange muligheter.
Hei.
Det er ofte en utfordring med ekstra bemanning og tilrettelegging i kroppsøving, delvis på grunn av fagets status og ekstra store elevgrupper. Vær standhaftig og mas på ledelsen for å prøve skape en endring slik at alle elever får en god opplæring i faget. Lykke til videre!
Veldig enig med, Ove!! Tal kroppsøvingsfagets sak overfor ledelsen!! Som relativt ung lærer, synes jeg fortsatt det kan være ubehagelig å «kreve» og stå på mitt, men dette er noe jeg har vært veldig bevisst på å bli bedre på rent personlig. Tenker at det er nok mange som kjenner på dette.
*Veldig enig med Ove 🙂 (uten komma, rett skal være rett, norsklærer eller ei)